شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 1381
بازدید: 622

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طراحی سایت، وبسایت‌های تک صفحه‌ای یا مینی سایت نیز، توجه برخی کسب و کارها را به خود معطوف کرده است. اما سایت تک صفحه ای چیست؟ در واقع وبسایت تک صفحه‌‌‌‌ای، به صورت کاملا مختصر و مفید تمام عناصر صفحه اعم از محتویات و اطلاعات را در یک صفحه جای داده است. در این مقاله به معرفی این مدل از سایت‌ها پرداخته، مزایا ، معایب و تمامی جوانب مینی سایت‌ها از جمله سئو آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

  • سایت تک صفحه ای چیست
  • تفاوت طراحی سایت تک صفحه ای با چند صفحه ای
  • مزایای سایت های تک صفحه ای
  • معایب سایت های تک صفحه ای
  • نحوه سئو سایت‌های تک صفحه‌ای
  • سئو بخش‌های مختلف مینی سایت
  • نکات منفی سئو سایت تک صفحه‌ای

سایت تک صفحه ای چیست

در واقع هدف از طراحی وب سایت‌های تک صفحه‌ای، ایجاد تجربه کاربری شبیه دسکتاپ بوده است، که تمامی امکانات آن در یک صفحه جای داده شده است. در کل وبسایت‌ها در 2 مدل چند صفحه‌ای و تک صفحه‌ای طراحی می شوند. اما در ایران، بیشتر سایت‌های چند صفحه‌ای طراحی می شوند. کاربرد سایت‌های تک صفحه‌ای برای افرادی که قصد معرفی خود را دارند می باشد. طبق توضیحات وبسایت awwwards، تمام محتوای وبسایت تک صفحه‌ای در یک صفحه  بارگزاری می‌شود در نتیجه برای دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف، امکان پرش به مقصد مورد نظر با پیوندهای ناوبری موجود است.

تفاوت طراحی سایت تک صفحه ای با چند صفحه ای

سایت تک صفحه‌ای، بیشتر به قصد نگه داشتن کاربر در یک صفحه و تجربه کاربری ساده‌تر ارائه می شود و این مدل سایت با قرار‌ دادن تمامی محتوا، در یک محیط ایجاد می‌شود. با توجه به این که در وبسایت‌های چند صفحه‌ای، نیازمند پیاده‌سازی تکنولوژی و مطالب متفاوت هستیم در نتیجه این مراحل، بر روی سرعت سایت اثر منفی می‌گذارد.

طبیعی است که برای وبسایت‌های فروشگاهی، وبسایت چند صفحه‌ای ضروری باشد و چه بسا کاربر، از حضور در چنین وبسایتی کاملا رضایت خاطر داشته باشد.

  • از نظر محتوا، مطالب سایت‌های چند صفحه‌ای از سایت‌های مینی بیشتر است.
  • UI  وبسایت‌های چند صفحه‌ای، دارای سطوح و اشکال متفاوتی نسبت به وبسایت مینی هستند.
  • بخش‌بندی اطللاعات در سایت‌های چند صفحه‌ای، نسبت به سایت‌های تک صفحه‌ای کامل‌تر و به صورت مجزا هستند.
  • وبسایت‌های چند صفحه ای نسبت به تک صفحه‌ای، از اهمیت بیشتری برخوردارند. اما از آن طرف وبسایت تک صفحه ای تجربه کاربری راحتی دارند.

مزایای سایت های تک صفحه ای

 همین مختصر و مفید بودن این مدل سایت‌ها خالی از لطف نیست. با هم به بررسی تعدادی از مزایای این سایت‌های جمع و جور می پردازیم.

– با تغییر درخواست‌ها از سمت کلاینت و نیز کمتر شدن کدهای جاوا و برنامه‌نویسی سرعت بارگزاری این سایت‌ها بیشتر می شود.

– تجربه کاربری آسان‌تری را پیش رو خواهید داشت.

– طراحی UI  ساده‌تر و به همین دلیل، همه قابلیت‌ها در دسترس کاربر است.

– به دلیل رسپانسیو بودن، به راحتی در صفحات موبایل قابل نمایش است که این خود امتیاز مهمی برای سئو به شمار می رود.

– سایت‌های تک صفحه‌ای، نسبت به وبسایت‌های چند صفحه‌ای نرخ تبدیل بالایی دارند.

– در وبسایت‌های مینی با توجه به اسکرول به بالا و پایین صفحه، استفاده از دکمه CTA راحت‌تر است.

– سایت‌های تک صفحه‌ای به دلیل داستان‌گونه بودن آن‌ها توجه مخاطبین را به خود جلب می کند.

– اصول تغییر و به‌روز رسانی این سایت‌ها راحت تر است.

– از آن جایی که  این سایت‌ها بیشتر برای ارائه اطلاعات طراحی شده‌اند، اغلب برای صفحات رزومه، نمونه‌ها و طراحی های مرتبط چون پورتفولیو به کار می‌روند. در نتیجه کاربر یک راست سر اصل مطلب می‌رود.

– پرهیز از طراحی حواشی در این سبک طراحی‌ها

معایب سایت های تک صفحه ای

  • بهینه‌سازی سایت تک صفحه برای سئو مشکل تر است.
  • در تولید محتوا محدودیت دارید.
  • همیشه باید وبسایت آپدیتی به گوگل و جامعه کاربران تحویل بدهید. ولی نمی‌توانید!

نحوه سئو سایت‌های تک صفحه‌ای

برای سئو این مدل سایت‌ها گوگل نیز مجبور به بهینه‌سازی الگوریتم‌های خود شده است، تا خزنده‌های آن بتوانند این مدل سایت‌ها را نیز پیمایش کنند.

از آنجایی که وبسایت شما تنها یک صفحه دارد، کاربر انتظار دارد که سایت شما سریعا بارگزاری گردد. از ان جایی که وبسایت از عناصر متفاوتی تشکیل شده هر کدام از بخش‌ها، باید به موقع و به سرعت بارگیری شوند.

بهترین راهکار در سئو سایت‌های تک صفحه‌ای، به روز بودن مداوم آن‌ها است. چرا که گوگل متوجه تغییرات صفحات شما خواهد شد و برای وبسایت شما، ارزش قائل خواهد شد. چرا که هر روز برای کاربران، محتوای جدید، ارزشمند و اخبار به روز ارائه می‌دهید.

سئو بخش‌های مختلف مینی سایت

از آن جایی در این سایت‌ها شما تنها یک صفحه، در اختیار دارید باید در طراحی بخش‌های مختلف مدیریت داشته باشید. بدین صورت که مثلا، برای محتواها، کلمات کلیدی را پیدا کرده دسته بندی نمایید و برای هر کلمه، یک بخش ایجاد کرده  و یک شناسه به آن اختصاص دهید. مثلا برای ” مشاوره سئو سایت” یک شناسه مانند ( مشاوره-سئو-سایت) ایجاد کنید که این شناسه همان پیوند یکتای شما خواهد بود. که مخاطب را به بخش مربوطه هدایت خواهد کرد. و برای هر بخش، محتوا و عنوان باید ایجاد گردد و بالاخره همانند سایت‌های چند صفحه‌ای، برای تصاویر نیز متن جایگزین و عنوان فراموش نشود.

نکات منفی سئو سایت تک صفحه‌ای

  • محدودیت در تعداد صفحات
  • بهینه سازی نه چندان راحت
  • خزنده های گوگل را دچار چالش خواهد کرد
  • نیازمند آپدیت مداوم است
  • در صورت بروز ایراد کل سایت برای کاربر نشان داده نخواهد شد
  • برای برندهای تجاری متناسب نیستند
  • محدودیت استفاده از کلمات کلیدی دارید
  • در نتایج جستجوی گوگل، با تاخیر رتبه می‌گیرید
  • ازآن جایی که تحلیل سایت‌ها اهمیت زیادی دارد و به عهده گوگل آنالیتیکس بوده و این آنالیز برای گوگل آنالیتیکس مشکل است، گوگل ترجیح می‌دهد صفحات یک وبسایت را به صورت مجزا بررسی کند.